Sarcina de lucru pentru elevi:
Urmăriți o secvență filmată a spectacolului „O scrisoare pierdută”, de I.L. Caragiale (1982) – scena discuției dintre Zoe și Ștefan Tipătescu. (https://www.youtube.com/watch?v=vGpXOdgNa9s&ab_channel=TeatrușiFilmeRomânești) – min. 23.00
Dezvoltați individual răspunsuri pentru cerințele enunțate:
1. Plasează scena vizionată în contextul subiectului operei.
2. Menționează și justifică teme posibile abordate în scena dramatizată. (familie, mecanisme politice, libertatea de exprimare a presei/dezinformare – manipulare, iubirea etc.)
3. Conturează portretului personajului feminin. (trăsături dominante identificate în scenă)
4. Realizează conexiuni ale personajului feminin cu celelalte instanțe dramatice (Tipătescu, Trahanache, Cațavencu, Cetățeanul Turmentat) – harta personajului – perspective de interpretare a statutului acesteia – multiperspectivism – inclusiv notația autorului din metatext.
Analiza comparativă a imaginii femeii contemporane cu cea a secolului 19:
Ascultați cu atenție următorul fragment dintr-un discurs și analizați-l atât din perspectiva oratorului (Mihaela Miroiu – voce a feminismului, model, implicare socială, libertatea de exprimare și de devenire a femeii), cât și a conținutului ideatic (schimbări ale statutului femeii în societatea actuală) și să insiste asupra imaginii femeii întrupate de Zoe Trahanache.
https://www.youtube.com/watch?v=lUeM83RiaHw&ab_channel=FILITIasi (min. 50-54) – Mihaela Miroiu, FILIT 2021, Teatrul V. Alecsandri
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
-să explice viziunea realiste a autorului asupra mecanismelor parvenirii politice și vieții de familie;
-să descrie consecințe ale drepturilor limitate ale femeii în secolul al XIX-lea;
-să identifice elemente de construcție a personajului feminin în opera studiată;
-să descrie aspecte legate de contextul istoric evocat de textul dramatic;
-să explice rolul și efectele stereotipurilor, ale prejudecăților în relațiile sociale, precum și ale dezinformării;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Demersul didactic propus aduce o nouă perspectivă asupra orei de literatură, prin abordarea tematicii literare în relație cu concepte de educație media, stimulând astfel gândirea critică, reflexivă, provoacă creativitatea elevilor, îi face să conștientizeze prejudecățile, stereotipurile de gen, importanța plasării operei într-un context literar – istoric, dar și impactul limitării libertății de exprimare, dar și efectele dezinformării și ale manipulării. În plus, elevii vor interioriza concepte de construcție a personajului dintr-un text dramatic, printr-o analiză în profunzime a mecanismelor sale interioare. Pe măsură ce elevii rezolvă fiecare dintre cerințe, aceștia sunt încurajați să răspundă, să facă corelații cu răspunsurile celorlalți elevi. În urma vizionării secvenței video, elevii plasează episodul în contextul operei și îl analizează din punct de vedere tematic, al particularităților limbajului teatral, scenic, fiind conduși de către profesor spre corelații cu viața reală, cu statutul femeii în societatea evocată de autor. Treptat, prin colaborare, elevii ajung să traseze o hartă a personajului, în care sunt vizibile relațiile pe care le stabilește la nivel textual, intrările și ieșirile din scenă, valorile în numele cărora acționează, pentru a putea ulterior să facă asocieri cu alte personaje literare. Într-o ancoră spre realitate, elevii vor asculta un fragment dintr-un interviu al unei jurnaliste contemporane și vor fi antrenați într-o dezbatere legată de statutul femeii în societatea re-creată de dramaturg, în paralel cu cea contemporană. Dezbaterea îi va ajuta să-și clarifice aspecte legate de trăsături definitorii de caracter ale personajului pe care îl caracterizează.
Accesări: 623
Contribuitor: Bianca Burciu - Colegiul Național Costache Negruzzi, Iași (2022)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: YouTube video
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.