Sarcina de lucru pentru elevi:
Dragii mei, pentru a ne asigura ca transferul informației prezentate a fost realizat într-un mod corect și complet, vă voi da o temă pentru acasă care vă solicită să regândiți conținutul de azi.
Această temă se va realiza individual și constă în compunerea unei probleme, care să cuprindă informații din lecția de zi, precum și informații recapitulative. Veți înscrie textul problemei/ exercițiului compus de voi în pagina noastră Padlet (vă reamintesc că linkul este: padlet.com/prof/chimiecuspor…), iar la următoarea noastră întâlnire le vom analiza împreună.
Exemple:
1. Scrieţi formulele structurale ale aldehidelor şi cetonelor cu 6,7, respectiv 8 atomi de Carbon în moleculă.
2. Calculaţi masa de butanonă obţinută în urma reacţiei de hidroliză a 2,2 diclorobutanului. Se cunoaşte masa de 2,2 diclorobutan egală cu 2,33 grame.
3. Notaţi cu A (Adevărat) sau F (Fals) enunţurile:
● O aldehidă sau cetonă saturată are formula moleculară CnH2nO.
● Gruparea carbonil conține o legătură sigma C-O şi o legătură pi C-O.
● Aldehidele și cetonele se pot obține din alcani, cicloalcani și alchene.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să explice diferența între aldehide și cetone, bazându-se pe structura compușilor carbonilici.
Să compare metodele de obținere ale compușilor carbonilici, având în vedere clasa de apartenență a compușilor organici din care provin.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Fiecare problemă/ exercițiu va apărea pe pagina publică Padlet, iar în următoarea oră de Chimie vom rezolva împreună cele mai interesante teme și care au o mai mare valoare pentru învățare/ consolidare. De exemplu, (1) „Scrieți formulele structurale ale aldehidelor şi cetonelor cu 6,7, respectiv 8 atomi de Carbon în moleculă” - modul cel mai potrivit si corect pentru rezolvarea acestui item este următorul: aflarea formulei moleculare a aldehidelor cu 6,7, respectiv 8 atomi de Carbon si scrierea formulelor structurale ale aldehidelor corespunzătoare bazându-se pe formulele moleculare aflate anterior. Următorul pas este aflarea formulei moleculare si scrierea formulelor structurale pentru cetonele care prezinta in molecula 6,7, respectiv 8 atomi de Carbon. (2) A doua cerință dată ca exemplu, „Calculaţi masa de butanonă obţinută în urma reacţiei de hidroliză a 2,2 diclorobutanului. Se cunoaşte masa de 2,2 diclorobutan egală cu 2,33 grame.”, prezintă 2 moduri corecte de rezolvare. O sa descriem primul mod de rezolvare: Primul pas este scrierea reactiei chimice de hidroliza a 2,2 diclorobutanului, cu obtinere de butanona. Elevii trebuie sa tina cont si sa scrie coeficienții reacției chimice si sa precizeze ( sa scrie ) toti atomii de hidrogen legati de atomii de Carbon. Următorul pas este recitirea enuntului cu atentie. In acest moment, elevul poate sa rezolve problema tinand cont de masele ( in grame ) ale reactantilor si produșilor de reactie sau de numărul de moli de reactanti, respectiv produsi de reactie. In primul caz, pentru aflarea cantitatii de butanona obtinuta in urma reactiei, elevii vor aplica regula de trei simpla tinand cont de masele reactantilor si produsilor de reactie. Astfel, regula de trei simpla va arata in acest mod: masa de 2,2 diclorobutan ( 2,33 grame ).... masa de butanona (necunoscută) masa molara a 2,2 diclorobutanului (M= 127 grame/mol )....masa molara a butanonei ( M= 72 grame/mol). Calculăm masa de butanona ca fiind raportul: (masa molara a butanonei * masa de 2,2 diclorobutan) / masa molara a 2,2 diclorobutanului. Prezentarea rezultatului final se va face astfel: Masa de butanona obtinuta in urma reactiei de hidroliza a 2,2 diclorobutanului este egala cu... Pentru al doilea caz, pentru aflarea cantitatii de butanona obtinuta in urma reactiei, elevii vor aplica regula de trei simpla tinand cont de numarul de moli de reactanti si produsi de reactie. Formula necesara aflarii numarului de moli este: n ( numarul de moli ) = m ( masa in grame ) / M ( masa molara a compusului ). Astfel, regula de trei simpla aplicata se va scrie intr-un mod asemanator cu regula aplicata in primul caz. Formularea rezultatului final obtinut se face la fel ca in primul caz. (3) În cazul celui de-al treilea tip de item, elevii trebuie doar sa selecteze răspunsul corect și să îl argumenteze, în clasă.
Accesări: 767
Contribuitor: Oana-Adriana Petcuță - Facultatea de Chimie (2021)
Alte activități pentru: Chimie Clasa a XI-a
Alte activități care utilizează: Padlet
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.