Sarcina de lucru pentru elevi:
Având la dispoziție TP al elementelor, identificați caracteristicile unor elemente chimice și folosindu-vă de anexa 2/ pag.11 din manualul de chimie Editura Litera, rezolvați următorii itemi:
1. Pentru următorul element chimic F care are Z= 9 și A= 19 se cere:
- Identifică elementul chimic
- Află numărul atomic și numărul de masă
- Determină numărul de electroni
- Realizează configurația electronică pe starturi folosind oricare model de reprezentare a ocupării straturilor cu electroni
- Dedu grupa și perioada în care se află elementul chimic
- Modelează procesul de ionizare și specifică tipul ionului format
2. Folosind TP realizați configurația electronică pentru elementele chimice sodiu și sulf.
3. Întocmiți diagrama Venn (referitoare la caracteristicile atomilor, configurația electronică, poziția în TP, ionizarea, caracterul chimic) pentru elementele sodiu și sulf.
4. Despre elementul X se știe că este situat în TP în grupa 13, perioada 3. Răspundeți cu Adevărat/ Fals pentru următoarele afirmații:
- Elementul chimic este un nemetal A/F
- Are numărul atomic egal cu 13 A/F
- Are patru starturi electronice A/F
- 2 moli de atomi de element X cântăresc 54g A/F
- Are simbolul chimic Al A/F
5. Realizați corespondența între coloanele A și B , astfel încât să rezulte enunțuri adevărate
A | B |
clor | 0,2 moli Na |
metal | Cl |
nemetal aflat în grupa 16 | Mg |
metal aflat în perioada 2 | 5 moli Ca |
gaz rar | O |
200 mg Ca | 0,5 moli Ca |
4,6g Na | 2 moli Na |
Li | Ne |
6. Pornind de la configurația electronică, stabiliți poziția în TP pentru elementele: O, Li, Mg, F
Consultați și:
- https://lectiigimnaziubiologiechimie.com/chi/7-2/
- https://lectiigimnaziubiologiechimie.files.wordpress.com/2020/03/u3.l7.-c38envelic899ul-electronic-completarea-straturilor-cu-electroni.pdf
- https://ptable.com/#Compounds
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
1. Să identifice prin intermediul unor jocuri video simbolurile chimice ale elementelor metalice/ nemetalice
2. Să utilizeze Tabelul Periodic pentru aflarea unor informații referitoare la numărul atomic, numărul de masă, grupa, perioada
3. Să realizeze reprezentarea grafică/ modelarea structurii electronice a unor elemente chimice
4. Să modeleze structurile Lewis ale unor atomi și ioni, utilizând simbolurile chimice folosind activitățile multimedia
5. Să identifice poziția in Tabelul Periodic și tipul ionului pornind de la structura învelișului electronic al atomului unui element
6. Să deducă asemănările și deosebirile între atomii a două elemente chimice
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Profesorul încarcă și postează tema elevilor pe platforma Google Classroom a scolii, va acorda o nota temei și va comunica cu elevii dacă aceștia au nelămuriri legate de tema propusă. Elevii vor efectuată tema pe caietul de chimie, apoi o vor încărca pe platformă la data și termenul stabilit, urmând să fie notați. Pentru o mai bună colaborare între elevi și profesor, temele se pot afișa și într-un avizier de tip Padlet. Modul de rezolvare: Pentru rezolvarea sarcinilor de lucru a itemilor 1-5, elevii vor accesa manualul digital de chimie, vor urmări activitățile multimedia, vor aprofunda exemplele realizate în clasa și notate în caiet, vor urmări repartiția electronilor pe straturi la https://lectiigimnaziubiologiechimie.com/chi/7-2/ la lecția Completarea cu electroni a straturilor electronice https://lectiigimnaziubiologiechimie.files.wordpress.com/2020/03/u3.l7.-c38envelic899ul-electronic-completarea-straturilor-cu-electroni.pdf, vor utiliza TP al elementelor la https://ptable.com/#Compounds, anexa 2 /pg. 111 manual editura Litera.
Accesări: 1.107
Contribuitor: Mariana Moga - Școala Gimnazială Tristan Tzara, Moinești (Bacău) (2021)
Alte activități pentru: Chimie Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: simulări manuale digitale
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.